GłównaSchematPodręcznikLinkiForum
skocz do końca lista wątków

Transport Ula Ludowego

Wątek zamknięty z powodu braku aktywności od ponad 180 dni.

ccde6166fa705b31 76f7a923a0c2be0b 750658a2711af3ed cd2834717af6d1fe d80ab2029ddf66bd 8dc70d91f338c230 6a0646fb62648996 22e82f20a84fd01a
W innym wątku Darek zapytał, jak zabezpieczyć snozy w kontekście transportu:
> Czy do wyrównywania snóz w korpusie używane są jakieś gwoździki, "grzebienie" które widziałem na yt.
> Pytam bo będę musiał przewieść rozwinięte rodziny jesienią.
Jeśli potrzebujesz przewieźć ule Warré dalej, niż parę kilometrów, to na pewno warto umocować snozy, żeby się nie porozjeżdżały. Co prawda nie ma ryzyka dla w pełni oplastrowanych snóz, ale w ulu możesz mieć też snozy które jeszcze nie są w pełni zabudowane i te mogłyby się poprzesuwać po drodze. Grzebienie ramkowe o których wspominasz mogą wydawać się fajnym rozwiązaniem (kiedyś korzystałem)... https://www.quartiitaly.it/products/57ea5f1deb8e9.jpg ...ale nie mam pewności, czy w Polsce da się kupić takie grzebienie dla formatu Warré. Może dałoby się ew. dociąć grzebień z innego ula. Poza tym, te grzebienie to świetna kryjówka dla barciaka. Inną opcją jest zrobienie sobie grzebieni samemu, z drewna: https://i51.servimg.com/u/f51/18/61/92/86/vis10.jpg Barciak się tu nigdzie nie schowa, ale do wykonania tego trzeba mieć piłę stołową i anielską cierpliwość. Kolejna możliwość to użycie plastykowych odstępników, o takich: https://pszczelnictwo.com.pl/shop/product/odstepniki-plastikowe-5-plastrow-200szt Przy snozach o szerokości 26mm, dodanie centymetrowych odstępników daje, dla ośmiu snóz, wymiar 298mm. Czyli idealnie. Ale trzeba robić snozy o szerokości 26 mm, a to niestandardowy wymiar i może być trudno znaleźć stosowną deskę. Jak widzisz, możliwości unieruchomienia snóz jest kilka. Wydaje mi się jednak, że najrozsądniej jest zwyczajnie przybić snozy gwoździkami. To zresztą zaleca opat. Przybić snozy trzeba oczywiście na etapie budowy ula, a nie tłuc młotkiem zasiedlony ul. W temacie transportu istotne jest też spiąć każdy ul pasami, żeby się korpusy nie zsunęły. Warto też uważać by ustawić ule tak, by plastry były skierowane w kierunku jazdy, inaczej przy ostrzejszym hamowaniu mogłyby się połamać lub pozrywać. Mateusz

Wątek zamknięty z powodu braku aktywności od ponad 180 dni.